Privatlivspolitik - læs hvordan BBR behandler dine personoplysninger

Se her, hvordan vi behandler dine personoplysninger og læs om, hvilke rettigheder du har.

Hvem er vi og hvordan kontakter du os:
Bygnings og Boligregistret (fremadrettet BBR) er en del af Vurderingsstyrelsen og hører dermed ind under Skatteforvaltningen.

Efter BBR-lovens § 1, stk. 1 fører kommunerne BBR. Du kan kontakte den kommune, som din ejendom ligger i, hvis du har ændringer til oplysningerne om din ejendom i BBR. Du kan finde kontaktformular eller kontaktoplysninger til kommunen her.

Du kan også indberette ændringer til BBR til kommunen på www.bbr.dk/ret.

Vurderingsstyrelsen kan kontaktes her: Vurderingsstyrelsen, Nykøbingvej 76, Bygning 45, 4990 Sakskøbing, bbr@bbr.dk.

Den dataansvarlige for behandlingen af dine personoplysninger:
Den dataansvarlige myndighed er Vurderingsstyrelsen.

Formålene med behandlingen af dine personoplysninger
Formålet med behandling af oplysninger i Bygnings- og Boligregistret (BBR) er, at indeholde data om bygnings- og boligforhold samt tekniske anlæg m.v. og stille oplysningerne til rådighed for borgere, virksomheder og myndigheder.

Hvad er en personoplysning?
En personoplysning er enhver form for information, som direkte eller indirekte kan henføres til en person. Det kan fx være oplysninger som navn, adresse eller oplysninger om en ejet ejendom mv. Personoplysninger kan også være oplysninger om virksomheder, fx hvis der er tale om enkeltmandsvirksomheder.

Behandling af personoplysninger er alle former for håndtering af personoplysninger. Typiske behandlingsformer omfatter: indsamling, registrering, systematisering, opbevaring, videregivelse, samkøring og sletning.

Særligt om behandling af personoplysninger i Ret BBR og ejendomsopslag på bbr.dk
Ret BBR er en selvbetjeningsløsning, der er en del af BBR, som kan bruges af boligejere til at indberette forslag til ændringer af BBR-oplysninger for deres ejendom. Forslagene sendes til den kommune, ejendommen ligger i. BBR opdateres med ændringerne, hvis kommunen accepterer dem.

I Ret BBR behandles almindelige personoplysninger.

Når du logger på Ret BBR med MitID, modtager Ret BBR oplysninger om dit login. Det er oplysninger om dit MitID, dit navn samt hvilke ejendomme, du ejer. Vi bruger oplysningerne til at give dig rettigheder til at sende ændringsforslag via Ret BBR. Vi bruger desuden oplysninger om dit login til at sikre, at der ikke sker uretmæssig adgang til Ret BBR og til support.

Oplysningerne om ejerskab behandles kun i Ret BBR, så længe du er logget ind og slettes herefter. Evt. fejl i registreringer af ejerskab kan rettes via henvendelse til den kommune ejendommen ligger i – Find kontaktformular eller kontaktoplysninger til kommunen her.

Ret BBR modtager BBR-oplysninger om de ejendomme, du åbner i Ret BBR, inklusive ejendommens adresse og BBR-oplysninger om bygninger på ejendommen. Oplysningerne kan anvendes af dig til at kontrollere og foreslå rettelser af data. Du kan se oplysningerne, når du er logget ind i Ret BBR og slette forslag til rettelser fra Ret BBR igen.

I Ret BBR kan du skrive dine forslag til ændrede BBR-oplysninger samt dit telefonnummer og e-mail. Hvis du begynder på en indberetning, og ikke sender den til kommunen, bliver den gemt som en kladde. Kladden gemmes i 6 måneder, efter den seneste ændring du har lavet i kladden. Du kan selv se, rette og slette kladden, når du er logget ind i Ret BBR, og du endnu ikke har sendt kladden som en indberetning til kommunen. Vi laver statistik over brugen af kladde, hvor din kladde indgår anonymt sammen med alle andre kladder i Ret BBR.

Når du sender en indberetning til kommunen, afleverer Ret BBR dit navn samt det, du har skrevet i Ret BBR, til kommunen. Kommunen vurderer dine forslag til ændringer og ændrer evt. BBR-registreringen på baggrund af indberetningen. Kommunerne kan i andre lovgivninger have hjemmel til at benytte oplysningerne fra indberetningen til sagsbehandling af andre forhold på ejendommen.

Modtagere af dine personoplysninger
Oplysninger, der er registreret i BBR, kan videregives til borgere, virksomheder og myndigheder i henhold til BBR-loven.

Hvor længe opbevares oplysningerne om dig
De registrerede oplysninger i BBR slettes ikke, men ajourføres løbende for at sikre, at der altid er en ajourført og komplet registrering af bygnings- og boligforhold samt tekniske anlæg i overensstemmelse med BBR-loven.

Når formålet med behandlingen ikke længere er til stede, vil dine personoplysninger blive slettet, anonymiseret eller overført til et arkiv efter reglerne i arkivloven (lovbekendtgørelse nr. 1201 af 28/09/2016 som ændret ved lov nr. 503 af 23/05/2018 og lov nr. 1943 af 15/12/2020)

Lovgrundlag for behandling af dine personoplysninger
Det retlige grundlag for behandling af dine personoplysninger i forbindelse med BBR følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e om offentlig myndighedsudøvelse.

Behandlingen af dine personoplysninger i forbindelse med BBR sker endvidere med hjemmel i BBR-loven, jf. LBK nr. 797 af 06/08/2019 (BBR-loven) med senere ændringer. Der er fastsat nærmere regler om ajourføringen af BBR og ejers oplysningspligt i bekendtgørelse nr. 1010 af 24. oktober 2012 om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR).

Forpligtelse til at afgive oplysninger og konsekvens af ikke at afgive oplysningerne
Som ejer har du pligt til at indberette alle oplysninger af relevans for registreringen af din ejendom i BBR efter reglerne i BBR-lovens § 4, stk. 1 og § 14-17 i bekendtgørelse nr. 1010 af 24. oktober 2012 om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR). Hvis ikke højere straf følger af anden lovgivning, er der bødestraf for forsætlig eller grov uagtsom overtrædelse af BBR-lovens § 4, stk. 1 og § 14-17 i bekendtgørelse nr. 1010 af 24. oktober 2012 om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR).

Det er frivilligt at bruge Ret BBR til at indberette oplysninger til BBR. Du kan i stedet kontakte den kommune, som ejendommen ligger i. Du kan fx bruge kontaktformularen på BBR.dk

Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine oplysninger om dig.

Såfremt du ønsker at gøre brug af disse, bedes du kontakte os.

Ret til indsigt
Du har som udgangspunkt ret til indsigt i Skatteforvaltningens behandling af dine personoplysninger. Dette betyder, at du har ret til at få bekræftet, at der behandles oplysninger om dig, samt en række yderligere oplysninger, fx tidsrummet oplysningerne bliver opbevaret, eller hvilke personer oplysningerne videregives til.

Ret til berigtigelse
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning
I særlige tilfælde, fx hvis personoplysningerne ikke længere er aktuelle for os, har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænset behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle disse begrænsede oplysninger – bortset fra opbevaring – hvis vi fx har dit samtykke, eller vi skal beskytte en anden person.

Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger, fx vedrørende særlige forhold om dig.

Ret til at modtage eller få overført oplysninger (dataportabilitet)
Endelig har du i visse tilfælde ret til at modtage de personoplysninger, som du selv har afgivet, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format til personlig brug samt i visse tilfælde ret til at flytte dine personoplysninger til en anden dataansvarlig. Det gælder dog fx ikke for de registrerede oplysninger i BBR.

Der kan være betingelser eller begrænsninger til disse rettigheder; dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med behandlingsaktiviteterne.

Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder kan du kontakte os via:

Vurderingsstyrelsen,
Nykøbingvej 76, Bygning 45, 4990 Sakskøbing
Telefon: 72 22 16 16
Mail: vurdst@vurdst.dk

Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren:
Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger?

Så er du velkommen til at kontakte Skatteforvaltningens databeskyttelsesrådgiver:
På mail: dpo@sktst.dk.
Med brev: Att. Databeskyttelsesrådgiveren, Skattestyrelsen, Hannemanns Allé 25, 2300 København S.

Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, som Skatteforvaltningen behandler dine personoplysninger på.

Datatilsynet er den centrale uafhængige myndighed, der fører tilsyn med, at de persondataretlige regler overholdes.

Vi henviser i denne forbindelse til til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby og Datatilsynets hjemmeside.